Oud menselijk DNA geeft aan waarom MS Noord-Europeanen treft

Oud DNA helpt verklaren waarom Noord-Europeanen een hoger risico op multiple sclerose hebben dan andere voorouders: het is een genetische erfenis van paardrijdende veehoeders die ongeveer 5000 jaar geleden de regio binnentrokken.

De bevindingen komen uit een enorm project om modern DNA te vergelijken met dat van de tanden en botten van oude mensen, waardoor wetenschappers zowel prehistorische migratie als ziektegerelateerde genen die meegingen konden traceren.

Toen een volk uit de Bronstijd, de Yamnaya genaamd, van de steppen van wat nu Oekraïne en Rusland is naar Noordwest-Europa trok, droegen ze genvarianten bij zich waarvan tegenwoordig bekend is dat ze het risico op multiple sclerose bij mensen verhogen, rapporteerden onderzoekers op 10 januari.

Toch bloeide de Yamnaya en verspreidde deze varianten op grote schaal. Die genen beschermden de nomadische herders waarschijnlijk ook tegen infecties die door hun vee en schapen werden overgedragen, concludeerde het onderzoek dat in het tijdschrift Nature werd gepubliceerd.

“Wat we ontdekten verraste iedereen”, zegt co-auteur William Barrie, een genetica-onderzoeker aan de Universiteit van Cambridge. “Deze varianten gaven deze mensen een of ander voordeel.”

Het is een van de vele bevindingen van een unieke genenbank met duizenden monsters van vroege mensen in Europa en West-Azië, een project onder leiding van Eske Willerslev uit Cambridge en de Universiteit van Kopenhagen, die hielpen bij het pionieren van de studie van oud DNA. . Soortgelijk onderzoek heeft zelfs eerdere neven van mensen, zoals de Neanderthalers, opgespoord.

Het gebruik van de nieuwe genenbank om MS te onderzoeken was een logische eerste stap. Dat komt omdat MS weliswaar elke bevolkingsgroep kan treffen, maar het meest voorkomt onder blanke afstammelingen van Noord-Europeanen en wetenschappers niet hebben kunnen verklaren waarom.

De potentieel invaliderende ziekte treedt op wanneer cellen van het immuunsysteem per ongeluk de beschermende laag op de zenuwvezels aanvallen, waardoor deze geleidelijk worden aangetast. Het veroorzaakt uiteenlopende symptomen – gevoelloosheid en tintelingen bij de ene persoon, slecht lopen en verlies van gezichtsvermogen bij de andere – die vaak toenemen en afnemen.

Het is niet duidelijk wat MS veroorzaakt, hoewel een leidende theorie is dat bepaalde infecties MS kunnen veroorzaken bij mensen die genetisch vatbaar zijn. Er zijn ruim 230 genetische varianten gevonden die iemands risico kunnen vergroten.